måndag 25 januari 2016

Hållning & Ergonomi Del 6 Sängen


Sängen Vad ska man köpa för sängDet är många som lägger mycket pengar på sina sängar. Men vad ska man köpa för säng? Ska den vara mjuk? Ska den vara hård? Den ska vara lagom hård. Hur vet man om den är det?

Ett bra test för det är att lägga sig i sängen och testa att ligga på alla de olika håll och positioner som du brukar ligga i. Känns det bekvämt? En bra huvudregel är att du ska sjunka ner lagom mycket i sängen, inte för mycket och inte för lite. Du ska inte ligga ovanpå sängen, då fångas du inte upp av resårerna/skummet. Du bör ligga lika hårt/mjukt med hela kroppen, dvs. din vikt ska fördelas över så stor yta som möjligt i sängen inte bara på några få punkter.

När du har en precis lagom hård/mjuk säng så belastar du lika stor vikt på lår, säte, ländrygg, bröstrygg och axlar. Ofta blir det problem med just säte och axlar.


Hur mycket kurvor har du?
Om du har väldigt mycket kurvor, stor rumpa/bröst/axlar, så behöver du en något mjukare säng för att du ska sjunka ner i sängen ordentligt, detta då jämfört med en person som inte har så stora kurvor.

Om du då är rakare i kroppen, har ganska smala/små axlar/rumpa/bröst så behöver du en något fastare säng för att du ska fångas upp jämnare.

Hur mycket väger du?
Med ökad vikt så ökar också fastheten som krävs av sängen för att lyckas fånga upp din vikt utan att du sjunker ner i sängen. Exempelvis om du har mycket av din vikt över bäckenet/magen så kommer du sjunka ner för mycket där och få likt en bananformad position när du ligger i sängen.

Med mindre vikt så är det bättre att ha en något mjukare säng. 

Något av det allra viktigaste när man letar efter en ny säng eller kollar om ens egna säng är bra är om den känns skön, gärna skönare än de flesta andra du testat. Fråga gärna butikspersonalen, ibland har dom en bra utbildning på hur det faktiskt ska se ut för att du inte ska få ont i ryggen av att sova. Jag själv brukar konsult jobba ibland för IKEAs sängavdelning på IKEA Bäckebol för att hjälpa folk att hitta rätt säng för deras rygg. Om du vill ha information om när jag är där nästa gång så gilla+följ min sida på facebook så får du alltid uppdaterad info om det.


Vilket håll sover du mestadels på?
På mage? Då behöver du ofta en lite hårdare säng för att inte sjunka ner för mycket med bäckenet i sängen så att du får några brytpunkter i ländrygg och nacke.
På rygg? Då behöver du en mellan hård säng för att sjunka ner lagom mycket.
På sidan? Då behöver du en lite mjukare säng för att du ska sjunka ner tillräckligt mycket med ffa axel och höft. Så axeln inte trycks framåt/bakåt/uppåt för att den inte vet vart den ska ta vägen.


Hur gammal är din säng som du sover i nu?
De flesta sängarna är inte gjorda för att klara av att slitas på mer än 10-15 år. Även om du lagt enorma summor på den. En säng är en förbrukningsvara. Resårmadrasser är gjorda av resårer(fjärdrar) som slits och slits med åren och blir mjukare och mjukare och mjukare för att till slut bli stenhårda. Stenhårda blir dom när dom är helt körda i botten. Det brukar ofta gå en drastisk kurva i sömnkvalitets försämring särskilt under de sista åren på en period av 10-15 år.

Testa om du ligger bra i din säng.
Lägg dig i din säng på det håll som du brukar sova mest på och be en vän att trycka in händerna under dig först under axlar+säte sedan under ländrygg+lår. Det ska ha i princip lika mycket vikt fördelade på båda delar. Om det inte är det så ligger du ju bevisligen hårdare på de delar som "känns tyngre", vilket lägger en större stress på din kropp.


Är dyrare sängar bättre?
Det behöver dom inte alls vara. Det finns t o m bra forskning på sömnkvalité som bevisar motsatsen. Men visst man får ofta det man betalar för. Dock kan någons logga kosta lite väl mycket ibland. Det viktigaste är att det är en bra byggkvalité på sängen och att resårerna(fjädrarna) sitter tätt för att fånga upp din vikt så jämt som möjligt. I de flesta sängar idag så finns det komfortzoner som innebär att resårerna som sitter i bäckenhöjd jobbar för sig och inte med alla andra resårer, osv och att axlarnas resårer inte jobbar med bröstryggens osv. Så att olika delar, som är formade olika på oss fångas upp individuellt, det gör stor skillnad i sovkomfort. För den sakens skull behöver det inte bli extremt dyrt bara för det.


Testa hemma
Det är inte särskilt enkelt att hitta rätt säng. När du väl hittat en säng som du fastnat för så är eldprovet att faktiskt sova 3-4v i sängen hemma för att få vänja sig vid den nya sängen och låta kroppen anpassa sig till de nya förhållandena. Flera tillverkare har generösa regler när det kommer till returer och byten, använd det flitigt tills du verkligen hittat den säng du drömt om och kan drömma i.

Ta alla ovanstående delar med i beaktning av vilken säng du borde ha.

Läs gärna de andra delarna av serien Hållning & Ergonomi
Del 1 Helium Ballongen

Del 2 Vid skrivbordet
Del 3 Att stå

Del 4 Bilen
Del 5 Bilratten




-Leg. Naprapat David
Ps. Titta in här på bloggen eller kom till kliniken så får du mer hjälp med din hälsa.

Boka tid idag: Online bokning av tid här | För akuta tider ring:  070-64 88 640

Inga kommentarer: