tisdag 10 februari 2015

Ont i ländryggen? Del 3 Stående traktion

LändryggsmärtaNär du fått riktigt ont i ländryggen så skulle det vara bra att ha något som kunde avlasta och ta bort smärtan med sig. Det finns många övningar man kan göra, en av de lindrigaste och första du ofta kan göra när du har riktigt ont i ryggen är den här övningen.

Traktion?
Traktion av ryggen är något som kan lindra din smärta. Gravitationen trycker ihop dig och genom att du står och sitter och oftast har ryggen i en upprätt position så trycks du ihop av jordens dragningskraft. På en 25 åring med friska diskar så är det 2,5 cm skillnad från morgonen till kvällen pga att diskarna har tryckts ihop under dagen. Traktionen syftar till att minska de ihop pressande trycket och avlasta strukturerna som pressas samman.

Stående traktion
Ställ dig vid en hög bänk/bord exempelvis en diskbänk och luta dig med båda händernas handlovar mot bänken och fingrarna pekandes nedåt. Samtidigt som du står och lutar dig lätt på händerna så lägger du över mer och mer av vikten på händerna istället för på fötterna så att du nästan lättar helt från marken.
Detta skapar en lätt traktion och minskar trycket som diskar mm kan utgöra på ryggmärgen.
Håll denna position i max 10-20s första gången. När du gjort det så avslutar du med att lätt skifta över vikten till fötterna igen. Om du upplevt att smärtan minskat under övningen och/eller att du inte har mer ont efter övningen är den säker att utföra igen. Testa första gångerna i max 20 s för att sedan öka undan för undan till max 5 min. Du kan göra det ca 1ggr/h alla vakna timmar. OBS: Det ska inte smärta mer när du gör övningen eller efteråt, om det gör det så undviker du övningen, du kan möjligen testa övningen om någon dag igen.






Leg. Naprapat David
Ps. Titta in här på bloggen eller kom till kliniken så får du mer hjälp med din hälsa.
Boka tid idag: Online bokning av tid här | För akuta tider ring:  070-64 88 640

1 kommentar:

Jouko Niinimäki sa...

Borde man inte kunna göra traktion med latsdrag maskinen ?
Man håller typ 1 min med lagom vikt.