måndag 15 december 2014

Vardagens dumheter som orsakar din smärta! Del 14 - Dra bak axlarna

Dra bak axlarna
Ergonomi, Hållning, Naprapat David
Många har hört att du måste tänka på din hållning. Mer än ofta och gärna av mig och mina kära kollegor och andra manuella terapeuter. Men HUR tänker du och vad tänker du på när du tänker på din hållning? När jag frågar mina patienter det så blir svaret allt som oftast ut med bröstet, bak med axlarna och bak med huvudet. Det tänket skapar inte en bra hållning! Du får istället som ett brev på posten ont mellan skulderbladen som du krampaktigt håller ihop. Du får även ont i bröstmusklerna som är alldeles för tajta om du sitter framför en dator hela dagen. Sen orkar du bara hålla den positionen en kort stund. Men om du är riktigt nitisk och tänker på det hela tiden så får du bara mer besvär, men dock andra än dom du får av en klassisk hopsjunken hållning.

Lösningen:
Tänk istället på:
Helium ballong hållning - läs blogginlägget
Ugglan - en hemövning för att stärka upp dina djupa halsmuskler.

Stretcha bröstmusklerna någon gång i veckan. Glöm inte böja armbågarna så du inte stretchar nerverna i armarna mer än musklerna. Det ska INTE kännas ut i hela armen när du stretchar en muskel som går från mitten av bröstkorgen till övre delen av överarmen.

Läs nästa blogginlägg - Del 15 - Stå på delar av foten
Läs förra blogginlägget - Del 13 - Sitta med korsade ben


Leg. Naprapat David
Ps. Titta in här på bloggen eller kom till kliniken så får du mer hjälp med din hälsa.
Boka tid idag: Online bokning av tid här | För akuta tider ring:  070-64 88 640

Inga kommentarer: