måndag 22 februari 2016

Ont i nacken? Del 2 Klockan

Naprapat David Blogg
Hur tränar man nacken egentligen är det många som frågar mig. Det finns inte direkt någon maskin på gymmet som man kan träna loss på. Det är många som inte ens någonsin har tränat nacken. Hur gör man? Nedan följer en favorit övning som du kan göra när som helst och var som helst.


Klockan
Tänk dig att du har en urtavla med 12 timmars markeringar balanserande högst uppe på huvudet horisontellt. Tag din egna handflata/fingrar och pressa statiskt mot ditt huvud i alla timmars riktningar. Börja förslagsvis kl 12 och gå hela varvet runt. Håll varje position i 3 sekunder, upprepa gärna 3 varv. Det är enklast att utföra ena halvan med en hand och sedan när du kommit halvvägs runt fortsätter du med den andra handen. Gör gärna denna övning 2-4 gånger i veckan i ca 3 månader för att sedan göra den 1 gång i veckan för att upprätthålla styrkan och stabiliteten.




Läs gärna tidigare blogginlägg in denna serien
Ont i nacken? 


-Leg. Naprapat David
Ps. Titta in här på bloggen eller kom till kliniken så får du mer hjälp med din hälsa.
Boka tid idag: Online bokning av tid här | För akuta tider ring:  070-64 88 640

2 kommentarer:

www.frudecibel.blogg.se sa...

Hm. Jag förstår inte. Går inte urtavlan utanför huvudet? Eller är det en pytteliten urtavla?
AM

David Björhag sa...

Hej!
Bra fråga!
Ja det är en pytteliten urtavla, storleksordningen armbandsur :)
Vänligen
Naprapat David